Saturday, March 29, 2014

Kisii es Kericho

Mult hetvegen kirandulni voltam, latni akartam a teaultetvenyeket. Kenya a vilag masodik legnagyobb tea termeloje Sri Lanka utan, Kericho pedig a tea fovarosa itt Kenyaban. Egy tea gyarba is eljutottam, megmutattak, hogy keszul a tea.

Kisii volt az elso varos amit meglatogattam, Minaval voltam, a muzungu baratnommel, rola mar meseltem. Kisii kb. 100 km-re van Rusingatol. Kis zsufolt varos, egyetemi kozpont, ennek koszonhetoen nagy a nyuzsges. Nagyon kulonbozik Rusingatol, teljesen mas az eghajlata,  naponta esik az eso, minden zold, nagyban folyik a mezogazdasag. Talaltunk egy oriasi parkot, ami a Sport Klub resze, kellemesen eluldogeltunk az arnyekban.

Latjatok azt a zold pontot a kep aljan? Na, az en vagyok. Icike picike az orias fa mellett.
 Kisii utan Mina visszament Nairobiba, csak egy honapig maradt Rusingan, ezert egyedul mentem a kovetkezo varosba, Kericho-ba. Kericho gyonyoru dombos videken van, teaultetveny van mindenfele, amig  csak ellat a szem. Itt el Kenya legnagyobb indiai kozossege, nagyon gazadagok, a teaultetvenyek nagy resze az ok kezukben van. A kenyaiak szeretik az indiaiakat itt, mert munkat kapnak toluk, szinte mindenki a tea bizniszben dolgozik ezen a videken.
 

A Kericho-i Guruwara. Ez Afrika legnagyobb szikh (indiai vallas) temploma.
A teaultetveny Kericho kornyeken.
Igy kezdodik a tea levelek feldolgozasa.
Kabianga tea gyarban vagyunk.  Ebben a gyarban csak fekete teat gyartanak.  A zold tea is ebbol a novenyben keszul, de teljesen mas a feldolgozasi modszer.

Aprora daraljak a leveleket.
Tovabb apritjak mindenfele gepekkel. Itt meg zold a tea, de nem sokaig. Forro gozzel erjesztik a teat, ugy barnul meg.
Itt mar sotet barna a tea. Ez az utolso fazis, ebben a nagy gepben szaritjak.

Es itt mar szallitasra keszen. Ez a tea nem a fogyasztokhoz jut, hanem egy nagy ceghez, aki majd rateszi a sajat cimkejet. Azt mondtak a gyarban, hogy a legnagyobb vasarlojuk a Lipton. A Lipton (vagy barmelyik masik ceg) par eurocentet ad egy kilo teaert, majd eladja nekunk az 50 g-os csomagot 2 euroert. Jo biznisz, nem?
A tesztelo szoba. A megszaritott teat 5 kategoriaba valasztjak, a legjobb minosegtol a leggyengebbig. A gyartasi folyamat ugyanaz, a legvegen egy szitalo gep valasztja szet oket, a kulonbseg koztuk az, hogy a jo minosegu tea darabosabb, a gyenge pedig szinte por allagu.
Ez a legjobb minosegu tea.

Hilda orul a teanak.

No comments:

Post a Comment